Anmeld skade
Naturskadebasen
Naturskadebasen er det system, som forsikringsselskaberne bruger til at behandle naturskadesager. Som skaderamt kan du selv anmelde din skade via Naturskadebasen med dit MitID.
Adgang til Naturskadebasen
Du skal bruge MitID for at logge ind på Naturskadebasen.
Som indberetter af naturskadeafgift i et forsikringsselskab tilgår du Stormbasen ved at vælge ”Log-ind for forsikringsselskaber” i menuen.
Du skal bruge en medarbejdersignatur eller MitID for at logge ind på Stormbasen.
Hvis du endnu ikke er oprettet som sagsbehandler i Stormbasen, kan du med fordel læse vejledningen om oprettelse i Stormbasen.
Som sagsbehandler eller taksator i et forsikringsselskab tilgår du Naturskadebasen med MitID på naturskadebasen.dk
Er du i tvivl om anmeldelse af skader efter stormflod? Kontakt dit forsikringsselskab
På naturskadebasen.dk kan du selv anmelde skader efter weekendens stormflod.
Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at udfylde formularen, er det dit forsikringsselskab, du skal kontakte.
Hvad er Naturskadebasen?
Naturskadebasen er et sagsunderstøttende system, som forsikringsselskaberne skal bruge i deres sagsbehandling af skadessager under stormflods-, oversvømmelses- og tørkeordningerne.
Forsikringsselskaberne er forpligtiget til at sikre, at sagerne er dokumenteret efter reglerne i ordningerne, og at denne dokumentation er tilgængelig i Naturskadebasen.
Naturskadebasen vil på sigt også bruges til forsikringsselskabernes indberetning af naturskadeafgift. Indtil videre foregår dette via det tidligere system, Stormbasen.
Samarbejdsaftaler mellem forsikringsselskaber
Det er muligt for to forsikringsselskaber at indgå aftale om overdragelse af sagsbehandlingen af stormflods-, oversvømmelses- og tørkesager i Naturskadebasen.
Indgår to selskaber en samarbejdsaftale, vil det afgivende selskabs stormflods-, oversvømmelses- og tørkesager automatisk blive videresendt til det modtagende selskab i Naturskadebasen.
Det modtagende selskab overtager alle forpligtelser i forbindelse med sagsbehandlingen.
Selve proceduren for at indgå et samarbejde består af 2 trin:
- Det afgivende selskab skal udarbejde en samarbejdsaftale. Når både det afgivende og modtagende selskab har underskrevet aftalen, sender det modtagende selskab den til Naturskaderådets sekretariat. Naturskaderådet har udarbejdet en skabelon, der kan bruges som udgangspunkt for en samarbejdsaftale mellem to selskaber. Naturskaderådet skal godkende en samarbejdsaftale.
- Det modtagende selskab skal i Naturskadebasen anmode det afgivende selskab om, at alle sager automatisk overføres fra det ene selskab til det andet. Dette sker ved at følge guiden til at oprette en samarbejdsaftale i Naturskadebasen.
Ofte stillede spørgsmål
Se hele FAQ'en-
Udbetaling af erstatning
Udbetaling af erstatning for skader på bygninger sker, når skadelidte har indsendt dokumentation til forsikringsselskabet for udført arbejde (f.eks. kopi af regninger fra håndværkere).
Læs mere
-
Sagsforløb for stormflodsskade
Når du har anmeldt en skade efter stormflod, vil du blive kontaktet af en taksator fra dit forsikringsselskab. Det er en fordel, at du udfylder løsøreskema, inden besøget.
Læs mere
-
Anmeldelse af skader efter stormflod
Skader forårsaget af stormflod skal anmeldes til det forsikringsselskab, hvor der er tegnet en brandforsikring for den skadede genstand eller ejendom. Anmeldelse skal ske elektronisk via Naturskadebasen.
Læs mere